Reward strategy

Over reward strategy

Een reward strategy, of beloningsstrategie, is een gestructureerd plan dat organisaties ontwikkelen om de manier waarop ze werknemers belonen en waarderen te sturen, rekening houdend met factoren zoals salaris, bonussen, voordelen en erkenning. Deze strategie heeft tot doel zowel de prestaties van werknemers te stimuleren als de bedrijfsdoelen op lange termijn te ondersteunen.

Jochen Moerman
October 11, 2023
Waarom moet je überhaupt bezig zijn met total reward strategy?

Wel, wil jij als onderneming het verschil kunnen maken op de arbeidsmarkt? Wil jij er als onderneming voor zorgen dat de investeringen die jij doet in jouw menselijk kapitaal maximaal renderen?

Als het antwoord op die twee eenvoudige vragen ‘ja’ is, dan móét je bezig zijn met loonstrategie.

En dan denk je ongetwijfeld: moet niet elke onderneming daar volmondig ‘ja’ op antwoorden? Zonder twijfel. Elke onderneming zou hier mee bezig moeten zijn. 

Onze ervaring leert ons dat het de koplopers zijn die hiermee bezig zijn, die (loon)strategie in hun DNA inbedden.

Wil je als onderneming het verschil kunnen maken op de arbeidsmarkt? 

Uiteraard… 

Ondernemingen die het verschil niet maken op de arbeidsmarkt hebben het moeilijk om mensen aan te trekken en/of te houden. 

Wil je als onderneming het verschil maken op de arbeidsmarkt, dan moet je strategische keuzes maken over waar je beter wil zijn dan je concurrent (en waarin niet). 

Je kan nu eenmaal niet in alles beter zijn. 

En dus investeer je jouw middelen best in zaken waar je het verschil kan maken.

Wil je als ondernemingen investeringen doen die niet renderen?

Uiteraard niet…

Wanneer je investeert, moet die investering op korte of lange termijn renderen. Dat kan onmiddellijk resulteren in harde valuta, maar evengoed is de return op korte termijn eerder niet-financieel van aard en rendeert de investering pas op de langere termijn.

Jouw menselijk kapitaal is een investering. Dat betekent dat de investeringen die je doet in jouw menselijk kapitaal moeten renderen.

En wanneer je investeringen doet, wil je de kans op return on investment maximaliseren. 

Om die reden wil je bewuste en consistente keuzes maken omtrent waarin je wel en waarin je niet investeert op het vlak van jouw menselijk kapitaal. 

Strategie – een buzzword?

Strategie wordt inderdaad te pas en te onpas vaak verkeerdelijk gebruikt en wordt vaak als iets ongrijpbaar en abstract voorgesteld.

Niets is minder waar. 

Je kan strategie heel erg tastbaar maken. Want strategie gaat in essentie over consistent keuzes maken, over waarin wél en waarin níét te investeren.

In geval van businessstrategie gaat het over het consistent maken van keuzes om het verschil met de concurrentie te maken op businessvlak – dat is fundamenteel voor elke onderneming. Waarom kopen klanten bij jou en niet bij jouw concurrent? Je kan niet overal beter in zijn dan je concurrent.

Loonstrategie gaat over consistent keuzes maken in lijn met de businessstrategie. Waarom werken jouw medewerkers bij jou en niet bij jouw concurrent? Je kan niet alles zijn voor iedereen. Loonstrategie volgt overigens uit de businessstrategie, niet omgekeerd.

Om die keuzes consistent en gefundeerd te kunnen maken, heb je nood aan een framework om zowel jouw business- als jouw loonstrategie vorm te geven.

Loonstrategie of motivatiestrategie?

Loonstrategie gaat om zoveel meer dan de euro’s die de werknemer rechtstreeks of onrechtstreeks op zijn/haar bankrekening ontvangt op het einde van de maand.

Loonstrategie gaat over het totaalpakket aan cash, benefits en niet-financiële verloning (zoals autonomie, flexibiliteit, vakantie, opleiding, etc.). 

In die zin gaat loonstrategie over waar je als bedrijf in moet investeren om jouw mensen te motiveren om de businessdoelstellingen te behalen. De Engelse term reward strategy dekt de lading dan ook beter dan loonstrategie, waardoor we eigenlijk beter spreken van een motivatiestrategie.

Loonstrategie: het hukaroi framework

Elke onderneming is anders - de cultuur, de mensen, de context en legacy, de strategie, … Daarom is ook elke loonstrategie anders. 

Het uitwerken van een reward strategy statement - de expliciete, schriftelijke weergave van de loonstrategie - is maatwerk.

Dat betekent niet dat er geen gevalideerd framework bestaat om een loonstrategie te ontwikkelen die werkt voor jouw onderneming. Dat is er namelijk wel. Ook zijn er geijkte processen om effectief jouw loonstrategie in de praktijk te brengen.

Het hukaroi framework benadert loonstrategie vanuit drie dimensies die onderling interageren met mekaar:

  • De basislaag: is het HR- en loonbeleid fair? Wanneer jouw HR- en loonbeleid niet voldoet aan de basisvereiste van fairness, dan zal alles wat je daarbovenop investeert niet renderen. Integendeel, het kan net averechtse effecten creëren, wat resulteert in demotivatie, burn-out, toxische omgevingen, verloop, etc. Een bakker die beschimmeld brood verkoopt, zal niet lang brood verkopen, ook al geeft hij er een lolly bij.
  • De tweede laag: hoe moet je jouw HR- en loonbeleid vormgeven, zodat je het verschil kan maken op de arbeidsmarkt? En hoe zorg je ervoor dat jouw mensen maximaal gemotiveerd zijn om jouw bedrijfsdoelstellingen te halen?
  • De contextlaag: wat is er budgettair mogelijk? Wat voor historiek en legacy heb je als onderneming opgebouwd? Waar zitten de constraints (juridisch, sectoraal, markt)?

Wil je jou graag verdiepen in ons framework? Wel, dan hebben we goed nieuws voor jou! We zijn op dit ogenblik ons framework aan het uitschrijven in een paper. 

Loonstrategie - hoe begin je daar nu mee?

Wel, een goed begin kan zijn om ons reward strategy playbook erop na te lezen.

In deze paper lichten we de drie onderscheiden fases toe en waarop je moet focussen binnen elke fase om van jouw project rond loonstrategie een succes te maken:

  • Fase 1: de positie van jouw onderneming. Hoe zit jouw HR- en loonbeleid in mekaar, verbergen zich daar suboptimaliteiten en/of risico’s? Wat is de businessstrategie van jouw onderneming, is die consistent en zijn de leden van het strategisch management gealigneerd? En wat is de huidige effectieve loon- en tewerkstellingskost? De uitkomst van deze fase is een rapport en overzicht van mogelijke acties die je kan ondernemen.
  • Fase 2: de strategische fase. In deze fase ga je na hoe je doorgedreven het verschil kan maken met jouw concurrentie op businessvlak (businessstrategie) en hoe je deze strategie kan doorvertalen naar hoe je het verschil maakt op de arbeidsmarkt (loonstrategie)
  • Fase 3: de implementatiefase. In deze fase breng je jouw loonstrategie in de praktijk. In deze fase wordt alles concreet en worden de dingen in beweging gezet. Sociale dialoog en onderhandelingen met de vakbonden, communicatie met de werknemers, definiëren en prioriteren van projecten voor het komende kwartaal, jaar, … Het sluitstuk is de juridische verankering van de strategie in individuele arbeidsovereenkomsten, cao’s, policy’s, …

Deze paper is in essentie een handleiding over hoe je met loonstrategie aan de slag gaat en bevat tal van inzichten waarom dat vandaag de dag des te meer relevant is in de war for talent.

En wat kan hukaroi daarbij voor jou betekenen?

Wij helpen ondernemingen doorheen het ganse traject van de positionering over business- en loonstrategie tot en met de implementatie van die strategie. 

Daarin zijn we in België (en daarbuiten) uniek. Geen enkele andere speler biedt een dergelijk geïntegreerd traject aan. Hoe dat komt? Wel, het vergt een zeldzame combinatie van expertise en capabilities, zoals HR legal, business- en loonstrategie, data-analyse, berekeningen en de financiële vertaalslag, softwareontwikkeling en ontwikkeling van geavanceerde wiskundige modellen.

Aan de andere kant kunnen we ook binnen dat geheel helpen bij afgelijnde deelprojecten. 

Denk maar aan volgende projecten:

  • data-analyse van de loonkloof man-vrouw (gender pay gap analysis, wat eigenlijk een onderdeel is van fairnessanalyse)
  • loonkostberekeningen en -prognoses, inclusief visuele rapportering daaromtrent
  • het ontwikkelen van een consistent beleid ten aanzien van zowel werknemers als freelancers (total talent strategy)
  • het ontwikkelen van een futureproof en duurzaam mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld mobiliteitsbudget
  • beperken van het risico op reorganisaties op korte en lange termijn, op het vlak van  zowel de waarschijnlijkheid dat het risico zich stelt als de financiële impact wanneer het risico zich effectief stelt

Meer weten?

Laat jouw contact gegevens achter en wij nemen zo snel als mogelijk contact op.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.